När vi ska lita på någon för att följa ett tips, köpa en pryl eller testa en tjänst är sociala medier viktigare än din bästa kompis.
Det är en ny värld vi lever i när ens bästa kompis inte har samma tyngd som word-of-mouth via sociala medier. Det avslöjar en ny studie från Informs Journal Marketing Science.
“Advances in technology have enabled firms to directly facilitate and manage social interactions and information sharing among consumers. A good understanding of the differential and unique effects of various social learning devices at different levels of a network is essential for firms to develop successful information provision strategies and efficiently design their websites,” säger resultaten från studien som fått titeln “Word of Mouth, Observed Adoptions, and Anime-Watching Decisions: The Role of the Personal vs. the Community Network“.
Studien kartlagde hur användare agerade till olika typer av word-of-mouth som de kallar för “observed adoptions”. De delade upp resultaten i två högar – word of mouth från vänner och från sociala mediet.
Upptäckten var att word-of-mouth från sociala mediet hade större påverkan än från vänner. Visst har word-of-mouth från vänner också en påverkan men i den här studien fick det inte samma signifikans som community.