Sociala medier tar upp en allt större del av tiden online

I genomsnitt ägnar en vuxen person 1.69 timmar på sociala medier varje dag, enligt ny forskning från GlobalWebIndex.

Forskningen, som bygger på över 47.000 online-intervjuer under första kvartalet 2015, visade att en av fyra minuter på nätet nu spenderas på sociala medier.

Medan Facebook har flest medlemmar (82 % av de svarande) och aktiva användare (42 % av de tillfrågade), är det den enda stora nätverket som har sett en nedgång i aktiv användning under det senaste året (-9 %). Om man tittar på månadsaktivitet, så besöker människor YouTube (81%) mer än Facebook (73%). Men mer än hälften av Facebooks aktiva användare är engagerade med webbplatsen mer än en gång om dagen; en betydligt högre siffra än något annat nätverk.

Användning av datorer för att få tillgång till sociala nätverk är fortfarande högst på listan, men sjunker gradvis nedåt. Siffrorna för mobil och tablett-användning fortsätter att stiga.