Sociala medier leder till ökat TV-tittande

Över en tredjedel (35%) av oss TV-tittare aktivt planerar våra kvällar runt TV-tablån. Enligt studien är det fler som gör detta idag än för fyra år sedan.

Enligt studien är det sociala medier som påverkar i stor grad vårt TV-tittande. I sociala medier kan vi nämligen diskutera program samtidigt som de går på TV. TV-programmet blir den sociala knutpunkten som vi sluter oss samman kring med hjälp av exempelvis Facebook.

Över 57% av de som tittar på TV använder samtidigt en andra skärm. En tredjedel kommenterar på Facebook eller Twitter vad de tittar på under programmet. En femtedel säger att vänner och familj påverkar deras TV-tittande i större grad idag än för fyra år sedan.

“TV on Command is all about the reinvention of the water cooler moment – the ‘real time water cooler moment. The mix of appointment to view programming and social media means that people are moving from passive to active viewing. This drives huge opportunities for advertisers. It turns their advertising from a monologue to a dialogue. Using second screen apps such as AdSync or Shazam, which allows the user to access more content, creates more dwell time for consumers with the brand. It also helps to drive the consumer closer to the point of purchase.” säger Steven Ballinger från Carat.

Studien som genomfördes av mediabyrån Carat intervjuade 11.000 brittiska konsumenter för att komma fram till ovan slutsatser.