Min första kontakt med dator skedde ganska sent, jag gick på högstadiet. Det var inte förrän i början av gymnasiet jag fick min första mailadress samt blev medlem på Lunarstorm. Det var spännande, beroendeframkallande och en helt ny värld öppnades. Idag känns det digitala inte lika imponerande längre, men vi använder också det på ett helt annat sätt.
Då
Den digitala revolutionen har gjort att vi tagit stora kliv från den analoga världen till den digitala. Den här förändringen har skapat nya kommunikationsmöjligheter och också öppnat upp en helt ny värld för många av oss. För 20 år sedan ringde jag mina vänner med sladdtelefonen och bestämde träff någonstans. Svarade inte min vän blev det inget för det fanns inget annat sätt att kontakta dem på. Det gjorde att man helt enkelt hade bättre koll på alla andras kalendrar för att veta när de var nårbara och inte. Då kunde ingen tro att vi på 2000-talet skulle sitta med Facebook, Twitter och LinkedIn, blogga, läsa nyheterna i mobilen eller träffa vår partner på nätet. Trots att Facebook startade 2004 blev inte jag medlem förrän några år senare. Vadå Facebook? Jag klarar mig fint med det jag har (jag hade Lunarstorm och jag var helt fast).
Nu
Men åren gick och fler och fler började prata om Facebook. Är du medlem? Ska vi bli vänner? Så himla skönt att hålla koll på vad alla gör. Så jag föll för det till slut jag också och visst kändes det revolutionerande. År 2014 var det sju av tio svenskar som någon gång besöker sociala medier (72%). Nästan hälften av svenskarna gör det dagligen. Facebook användes då av 68%, Instagram av 28% och Twitter 19%. I genomsnitt använder vi oss av sociala medier cirka fyra timmar i veckan.
Idag bokar jag min kiropraktor via Facebook. Vill jag veta hur man går tillväga för att laga en dörr eller måla en vägg, då är det YouTube (ta sig tid att gå till grannen och fråga om råd finns inte). Vill jag kolla lunchmenyn på restaurangen runt hörnan går jag inte dit eller ringer, jag kollar om de har en hemsida. Jag ringer inte heller kundsupporten om jag har något att reklamera eller fråga om, jag söker upp företaget på någon passande social plattform och ställer min fråga där.
För många har sociala medier blivit en stor del av vardagen. Man vill hålla sig uppdaterad både om sina vänner men även läsa de senaste nyheterna. Många väljer att ha allt i ett flöde och det är inte ovanligt att man har sin sociala favoritplattform – därför kan man se att vissa branscher och människor håller sig till vissa kanaler för att dels hitta likasinnade men också för att den information de efterfrågar finns där.
Några digitala nackdelar
Med den ständiga digitala närvaron kommer vissa nackdelar. Känner du igen dig?
– Du är fullkomligt uppslukad av telefonen för att hänga med i alla flöden. Dina kollegor undrar hur det står till med din sociala kompetens på lunchen.
– Du mailar hellre någon eller skickar ett privat meddelande på Facebook än att ringa. Den personliga touchen försvinner…
– Du blir irriterad när du måste räkna på saker manuellt – du vill ha en knapp att klicka på som ger dig all data/information du behöver. Men irritation är ganska otrevligt att gå runt med.
– Du kan inte riktigt släppa telefonen/surfplattan/datorn ur sikte. Det kan ju vara så att du missar något viktigt. När får din hjärna vila egentligen?