Sociala medier är viktigare än du tror

De flesta av oss har någon gång varit inne på alla dessa sociala medier. Många av oss är till och med så socialt mediekåta att vi har haft alla tjänster. Jag kan redan nu erkänna att jag är en av dem (skyldig).

Artikeln är skriven av Joy Hollen som är skribent på Dagensanalys.se.

joy

Tidigare var det väldigt mycket MySpace, hi5, AOL, Yahoo, Messenger och Lunarstorm, men nu är det andra spelare som är med i leken. Facebook, Instagram, Twitter, Google+, LinkdIn, Vine, Snapchat, Pinterest, Youtube, Yahoo, Reddit, tumblr, flickr, Vimeo bara för att nämna några av de mer kända. Varför bryr vi oss ens om att använda alla dessa sociala medier?

Studier visar att när folk använder sociala medier är det fyra stora aktiviteter som pågår: Dela med sig av foton/videos, artiklar som man tycker är intressanta, lägga upp kommentarer om privata dagliga aktiviteter eller åsikter samt dela vidare andras aktiviteter på sociala medier. När man sedan tittar vidare på varför dessa delar är viktiga går man ner på djupet i vad vi människor har för personliga behov. En undersökning genomförd av Customer Insight Group, där de gick igenom tusentals kvantitativa undersökningar och kvalitativa intervjuer runt om i storstäder som New York, San Francisco och Chicago, visar följande:

– 84% Säger att de kan visa att de ger stöd till viktiga frågor i samhället
– 73% Säger att det är ett sätt för dem att hålla kontakt med andra som delar samma intressen
– 94% Tänker på hur informationen som de delar med sig av kan vara till hjälp för andra
– 68% Delar med sig för att visa vilka de är och vad de bryr sig om i livet

Många uttryckte att det är så mycket information som delas på sociala medier att om man inte är med är det stor risk att missa viktig information om samhället och omgivningen. Det var även tydligt att folk fick ett personlig erkännande om att de är viktiga i deras cirkel om det var många som gillade en kommentar och delade med sig av den. I grund och botten handlar all delandet inom sociala medier väldigt mycket om en individs personlig kontakt och relation till sin omgivning. Förr i tiden handlade det mycket om att sitta och småprata med varandra under lunchen, det var då man delade information från det senaste inom mode till politik. Nu när vi är inne i en elektronikera har vårt sociala beteende förändrats och vårt sätt att associera vår betydelse inom samhället med sociala medier ökat.

Det är svårt att marknadsföra en produkt idag genom traditionell reklam, eftersom man inte får samma respons som förr i tiden. Befolkningen har mer eller mindre blivit immuna mot traditionell reklam, dels på grund av faktorn som att det inte tilltalar deras sinnen, men också dels för att vi inte vill ha saker sålda till oss. Vi vill kunna bestämma själva vad vi ska köpa eller inte köpa. Det många missar inom marknadsföring är att sociala medier är en utomordentlig plats att marknadsföra sin produkter och tjänster.

– Genom att engagera sina konsumenter i frågor som rör företaget är detta ett tillfälle för dem att umgås med varandra och vara en del av en gemenskap.
– När en produkt delas mellan konsumenter skapas ett tillitsnätverk. Tänket “Om det delas bland mina vänner måste det ju vara en bra produkt” kommer fram.
– Inom sociala medier är det väldigt lätt och ofta kostnadsfritt att skapa roliga inlägg, och vi vet att humor lockar alla åldrar.
– Informationen delas väldigt snabbt och effektivt i realtid.

Så att bortse från sociala medier inom marknadsföring är ett stort misstag. Det är enormt kostnadseffektiv när man väl har byggt upp en bra grund med följare.

Bara vetskapen om att Facebooks intäkter för annonsering täckte hela 3,59 miljarder USD, en ökning på 53% sen 2013, under sista kvartalet visar en tydlig uppåtgående trend som säger att det är hett att annonsera i sociala medier. Kanske något ni borde ta upp i ert nästa möte?

Artikeln är skriven av

joy

Joy Hollen
Analytiker Sociala Medier