TV4-Gruppen ska snart testköra sitt kommande programmatiska erbjudande, när Amnet ska pröva vingarna tillsammans med resebolaget Ving.
Programmatic är, kort sagt, ett samlingsnamn för autmatiserad handel med digitala annonser på flera olika plattformar. Enligt TV4 är programmatiska annonser en framgångsrik metod, som ger mer kontroll för annonsören och bättre upplevelse för konsumenterna.
Läs mer: TV4 Play finns nu för Android TV
“Mycket tack vare Woo såg vi under 2015 en tillväxt på 400 procent digitalt på den lokala marknaden”, säger Mikael Ekelöf, tillfällig digital affärschef och affärstödschef TV4-Gruppen, i ett pressmeddelande. Han säger att man “bygger ett mycket starkt automatiserat erbjudande för framtiden som är anpassat för både mediebyråer, direktköpande kunder och specialiserade digitalbyråer”.
Som en del av den nya storsatsningen, så har TV4 tagit fram en så kallad Private Market Place. Denna lösning innebär att avtalskunderna kommer kunna köpa hela Woos (alltså Bonnierbolagens) samlade videoannonserbjudande – med videos från TV4 Play, Expressen, DN och DI Play.
Amnets Commercial Manager, Annie Milesson, säger i pressmeddelandet att hon ser fram emot projektet, och tillägger att “nu när TV4 Play är med kan vi köpa räckvidd instream på riktigt”.