Många låter gärna AI:n svara på våra mail

Det verkar som om vi inte har några problem med att låta en AI svara på våra mail åt oss. Googles mailfunktion, Smart Reply, används efter bara något år i 10 procent av alla mailsvar.
Smart Reply är en funktion som till att börja med var en aprilskämt – år 2009 skojade Google om att man lanserat “Google Autopilot”, en tjänst som automatiskt kunde svara på mail. Idén lät uppenbarligen för bra för att bara vara på skämt, några år senare lanserades så en liknande funktion för appen Inbox.
Läs mer: Så här fungerar Google Home – apparaten du ska prata till i hemmet
Nu är det inte en autopilot det handlar om, men funktionen är smart nog att analysera innehållet på ett mail och ge ett antal förslag på passande svar, i stil med “det låter perfekt”.
Tjänsten verkar vara så poppis att var tionde svarsmeddelande som sänds i inbox kommer från Googles mail-AI, enligt Mashable som stödjer sig på siffror från AppAnnie.
Är detta bra, eller kommer vi bara att bombardera varandra med korta datamail? Och kan man använda tjänsten för att svara på spam?