Facebook testar att låta individuella användare skriva statusuppdateringar och inlägg på flera språk samtidigt med hjälp av automatiska översättningar. Funktionen finns redan för Facebook-sidorna – så nu kan man skriva annonser som kommer nå ut till fler användare oavsett modersmål.
Det sociala nätverket skriver själva på sin blogg att de vill bryta språkbarriärerna och underlätta för användarna att förstå varandra. Detta är förstås goda nyheter för många inom marknadsföring, då många företag använder sig av just Facebook för att nå ut till sina kunder.
Läs mer: Instagram översätter snart texter på främmande språk
Det kan också underlätta kommunikationen mellan konsument och företag, till exempel när en spansktalande kund vill ställa en fråga via ett inlägg på ett företags Facebook-sida.
Nu finns det förstås också redan en möjlighet att via en knapp översätta andras statusar, men det är alltid bättre att direkt skriva på någon annans språk. En risk är ju dock förstås att vissa termer kan vara svåra att översätta utan att det hela blir till rena rama grekiskan…
Behöver du hjälp med att optimera din digitala annonskampanj för att nå ut till fler målgrupper? Klicka här.