Snart kan man köpa sig bättre exponering på Instagram

Enligt uppgifter från kunniga typer som kan detta med kodande så döljer det sig stora nyheter i Instagrams nyaste uppdatering. Det verkar som om man snart kommer kunna betala för att “boosta” sitt inläggs popularitet, en funktion som ligger i linje med det Facebookägda företagets kampanj för att locka till sig fler annonsörer.

Det är version 8.1.0 som har “avkodats”, eller snarare sagt dekompilerats, av Elliot Murray (chefen för analysföretaget Social Chain som specialiserar sig inom sociala medier).

Han har hittat så kallade boolesk datatyper i koden, alltså datatyper som kan ställas in som sant eller falskt –  och den mest spännande heter “can_boost_post.”

Enligt TechCrunch så är det sannolikt något som innebär att Instagram kommer erbjuda sina kunder en möjlighet att “boosta” inlägg, alltså prioritera deras position i nyhetsflödets algoritm. Facebook, som ju är Instagrams ägare, har sedan ett tag tillbaka en liknande tjänst.

Möjligheten att “boosta” sponsrade inlägg har efterfrågats av många av de annonsörer som vill synas på fotodelningsappen, så det är också en orsak till att misstänka att uppgifterna stämmer. Instagram har ju dessutom nyligen ändrat i sin algoritm, så att den (likt “fejjans”) inte längre visar de nyaste, utan istället de mest relevanta, inläggen först.

Murray hittade också kodreferenser till kommande analysverktyg och företagsprofiler, något som han spekulerar kan innebära en inbyggd analysfunktion för företagare.

Instagram själva har än så länge inte kommenterat något kring dessa uppgifter.

Läs mer: Instagram utvecklar statistiktjänst så att du blir bättre på att ta bilder