SurveyMonkey ska ut på börsen

Om man jobbar med research har man oftast koll på undersökningsplattformen SurveyMonkey. Bolaget som gått från klarhet till klarhet ska nu ut på börsen.

På börsen kommer SurveyMonkey ha förkortningen SVMK.

SurveyMonkey har idag en värdering om 2 miljarder dollar och ska med en IPO håva in 100 nya miljoner dollar för att vidareutveckla bolaget.

När investerare inte längre vill putta in pengar, eller faktiskt kunna lyfta sin investering är lösningen oftast en så kallad IPO.

SurveyMonkey har idag 16 miljoner aktiva användare världen över som skapar över 20 miljoner enkätsvar, varje dag. Varav dessa betalar 600.000 användare för att använda plattformen. Det är med andra ord en hel del som fortfarande brukar gratisversionen, men hellre det då SurveyMonkey kan jobba med att konvertera dem till betalande användare.

Intäkterna landade förra året på 218,8 miljoner dollar vilket är en ökning från 207 miljoner dollar år 2016. Trots omsättningen och alla dessa användare förlorar bolaget pengar varje år. Under 2017 var förlusten nära 24 miljoner dollar. Bolaget behöver alltså mer pengar, vilket resulterat i en börsnotering (IPO).