Snart kan du dela virtuella filmer på Facebook och interagera med Oculus Rift avslöjar Mark Zuckerberg

Under en frågestund på Facebook med grundaren Mark Zuckerberg svarade han på frågan om vad deras mål är med Oculus Rift.

Oculus Rift är ett headset som gör det möjligt att uppleva virtuella verkligheter. Facebook köpte för inte länge sedan bolaget för 14 miljarder kronor. 

Läs också: Oculus Rift är nu bara månader bort

Under frågestunden med Mark Zuckerberg på Facebook frågade en användare: “What is your vision of Oculus?

Mark svarade att Oculus ska göra det som Facebook gör – att låta människor som inte är på samma plats  kommunicera med varandra.  Han sa även att Facebooks användare snart ska kunna skapa och dela virtuella filmer i 3D.

Så här kan det se ut när du besöker Facebook med Oculus Rift inom kort.

“Our mission to give people the power to experience anything. Even if you don’t have the ability to travel somewhere, or to be with someone in person, or even if something is physically impossible to build in our analog world, the goal is to help build a medium that will give you the ability to do all of these things you might not otherwise be able to do.” svarade Mark.

“This will be incredibly powerful as a communication medium as well. Just like we capture photos and videos today and then share them on the internet to let others experience them too, we’ll be able to capture whole 3D scenes and create new environments and then share those with people as well. It will be pretty wild.” avslutade Mark.

Nuvarande prototyp av Oculus Rift heter Crescent Bay och är nästan färdigställd för lansering. Crescent Bay bygger vidare på flera av uppgraderingarna som introducerades med Crystal Cove, den prototyp som presenterades inför CES 2014 i januari och som förde med sig högre upplösning, bättre skärmpanel och bättre rörelseigenkänning.

För digitala marknadsförare betyder Oculus Rift gigantiska kliv framåt vad det gäller interaktioner med produkter och tjänster. Tänk att kunna kliva in i hotellet innan du beställer resan, att faktiskt se och “känna” på mobilen innan du köper. Möjligheterna är oändliga.