Snart får varje kändis sin egen TV-kanal

Har du en favoitkändis som du följer på exempelvis Facebook, Instagram eller Twitter och YouTube. Då ska du kolla in IAm, ett företag som skapar unika appar för kändisar som samlar alla deras sociala mediakanaler i ett. Deras nästa projekt: att skapa exklusiva tv-kanaler för kändisar såsom Neil Patrick Harris, Terrell Owens och Bobby Farrelly.

Konceptet med IAm skapades under 2017 som ett svar på att det började bli svårare att hålla koll på din favoritkändis på alla de olika plattformarna. Genom att samla alla flöden under ett paraply blev det dessutom möjligt för kändisar att göra exempelvis exklusiva livestreamingar direkt i sin IAm-app, eller till och med prata direkt med enskilda fans.

En av de som hakat på trenden är Neil Patrick Harris, som även gjorde ett framträdande under CES 2018. I en intervju säger han att ”Istället för att kolla upp mig på Instagram och kolla mitt Twitterflöde kan du göra en one-stop-shop för den person som du är intresserad av. Jag tror det är bättre eftersom istället för att jaga [mig], kan du bara ladda ner appen och få allt ihopsamlat”.

Nästa steg för IAm är nu att skapa tv-kanaler för de kändisar som är intresserade av det. Tillsammans med rekommendationsmotorn Samba-TV går det att samla ihop tillräckligt med material för att ha en tv-kanal som sänder 24 timmar om dygnet. De hoppas även kunna sluta avtal för att kunna sända tv-serier kopplade till personen, exempelvis repriser av ”How I Met Your Mother” på Neil Patrick Harris tv-kanal.

Harris menar dock att det inte är tänkt att bara vara innehåll där han är stjärnan, utan även innehåll som han själv är intresserad av, i syfte att ge en djupare insyn i vem han är som person. I Harris fall kan det därför röra sig om dokumentärer om magi eller cirkus, två områden som han själv är mycket intresserad av.

Nog för att man kan vara väldigt förtjust i en viss kändis, men att ha sin egen tv-kanal får ändå lite eftersmak av personkult och narcissism, för att inte prata om att det riskerar att underblåsa stalkers. Men det verkar samtidigt vara lite av IAm målsättning, att samla en liten, med mycket engagerad, publik kring kändisar. Det går ju som bekant redan att prenumerera på innehåll på exempelvis YouTube, men att ha en separat TV-kanal som du kan klicka in på i bilens underhållningssystem, eller på din smarta tv hemma, känns ändå som att ta det hela lite för långt. Men det kommer säkert finnas personer som älskar det faktum att de nu kan följa sin favoritkändis dygnet runt, året runt, utan att ens behöva lämna hemmet för att slå upp ett tält i deras trädgård.