Snart har en miljard laddat ner AdBlock Plus

Reklamblockeraren AdBlock Plus har, enligt företaget Eyeo som ligger bakom tjänsten, snart en miljard nedladdningar och 100 miljoner aktiva användare – en fördubbling på mindre än ett halvår. Och reklamblockerarens grundare pekar ut reklambranschen som orsaken bakom företagets dramatiska tillväxt.

Till Faida, Eyeos VD avslöjade de nya siffrorna under konferensen Techcrunch Disrupt, anordnad av den kända technyhetssajten i New York. I början av nuvarande år hade man alltså 500 miljoner nedladdningar och 50 miljoner aktiva enheter – alltså har fördubblat sina siffror på vad som inte en är ett halvår.

“De flesta användarna hatar inte annonser”, förklarade Faida, “de hatar bara de riktigt påträngande annonserna som grumlar internetupplevelsen”. Samtidigt passade Adblock Plus VD på att att slänga en känga åt reklambranschens organisation IAB, vars policy han menar är själva anledningen till att hans tjänst är så populär.

Faktum att AdBlock Plus och IAB fick hållas ordentligt åtskilda under konferensen, på grund av den kända fiendskapen mellan dem båda. “Annonsblockerande är kontroversiellt”, erkände Faida, som dock tillade att “banbrytande teknologi måste vara kontroversiell”.

Läs mer: Chefen för IAB anser att Adblock Plus är bovar som förstör internet

Grundaren och VD:n passade också på att promota den senaste produkten från AdBlock Plus, något som kallas Acceptable Ads och innebär att annonser som är “trevliga” får “vitlistas” och på så sätt fortsätta generera inkomster för sajten. Denna tjänst, om något, har kritiserats hårt av bland annat just IAB.