Vi har skrivit tidigare både om de “funkiga” kamerabrillorna från Snapchat och mer nyligen om företagets kommande satsning på AR och kamerateknologi. Nu stänger Snap sin hipsterbutik i New York, men öppnar möjligheten att köpa glajorna online istället.
Läs mer: Snapchats ägare ska ta upp kampen mot Facebook – med satsningar på ny hårdvara
Snapchat satsade först på att lansera sina kameraglasögon via varuautomater (kallade “Snapbots”) på hemliga platser, och efter ett tag även i en rätt speciell butik i centrala New York. Men nu ska man stänga butiken, och varuautomaternas resa runt USA ska också ta en paus.
Istället så får varje hushåll köpa upp till 6 stycken Spectacles via nätet – förutsatt att man bor i USA (än så länge i varje fall).
Detta beror säkert till del på att Snap (företaget bakom Snapchat) snart ska börsintroduceras och att man i samband med detta redan lovat att man ska “bredda distributionen av Spectacles”.
Det handlar nog också om att nyhetens behag med de rätt dyra glasögonen (129 dollar just nu – över 1100 kronor) kanske inte längre säljer lika mycket som tidigare via de rätt begränsade försäljningskanalerna. Nu hoppas man nog på att kunna dra in mer pengar till en kassa som sägs inte vara så stor som Snap kanske önskat.