Vi har skrivit om det tidigare – Snapchats försök att bli en ny, digital TV-kanal. Detta handlar inte minst om att få tillgång till mer annonsintäkter och nu säljer man även annonser enligt Nielsens TV-mätningsstandard.
Snap (som är Snapchats moderbolag) avslöjade nämligen nyligen att man börjat ett samarbete med Nielsens digitala avdelning, mobile Digital Ad Ratings (mDAR). Nu ska företag kunna köpa annonser baserade på publiksegment som ålder och kön, i enlighet med ett system som också används för Nielsens TV-mätningar
Läs mer: Snapchats riktade annonser ska baseras på vad konsumenterna köper utanför appen
Detta ska ses i ljuset av Snaps satsningar på TV-branschen, som kontrakten redan skrivna med TV-kanalerna NBC och MTV och det nya kontraktet med Turner Broadcasting.
Snapchat hoppas troligtvis kunna stärka sin konkurrenskraft på den digitala annonsmarknaden, med sina satsningar på engagerande videoannonser anpassade för en yngre, mobilbaserad publik.
Gilla Dagensanalys.se på Facebook!