Snapchats riktade annonser

Vi skrev nyligen om att Snapchat planerar att börja med riktade, beteendestyrda annonser. Dessa annonser kommer troligtvis att börja dyka upp under hösten i år, under det tredje kvartalet.

Dessa uppgifter är dock för närvarande inte helt hundraprocentiga, då sociala fotoappen vägrar uttala sig närmare kring detaljerna. Och det är klart – det är en känslig fråga för företaget som hittills ställt sig emot annonsering som spårar användarnas beteenden online.

Nu kommer man förvisso inte att spåra vår internettrafik utanför appen, utan enbart vad vi gör inom den. Det kommer också troligtvis att ha något att göra med de nuvarande målgruppsfaktorerna som är tillgängliga för annonsörer i Snapchat;

  • ålder
  • kön
  • enhet/operativsystem
  • teleoperatör
  • “Innehållssläktskap” – annonser i Discover sätts bredvid relevant innehåll; flygresor nära flygfoton, exempelvis.

Dessa kriterier är inte jättestora, så det är därför inte konstigt att företag och annonsörer välkomnar detta inititativ. Ja, förutsatt att det blir något av det, förstås.

Läs mer: Trots tidigare uttalanden – nu lanserar Snapchat beteendestyrda annonser