Snapchats nyaste design “lurar” läsarna att läsa mer publicerat material

Snapchat vill att deras användare ska läsa mer innehåll från professionella medier – allt för att visa annonsörerna hur bra reklamkanal fotoappen kan vara.

Man har främst gjort om flödet i Stories, som är Snapchats nyhetssida, och mer specifikt Discover-avdelningen. Denna avdelningen innehåller “innehåller kanaler från de bästa mediehusen som förnyas varje dag”, enligt Snapchat själva.

Nu kommer man att stärka de möjligheterna för de 20 närvarande företagen där att visa upp en bild och rubrik för att göra reklam för sin artikel. Dessa tjusiga bilder ska “lura” till sig fler läsare, som nu också ges möjligheten att prenumerera på deras favoritkanaler.

Det innebär att stories från de utgivare man prenumererar på kommer att hamna på användarnas flöde tillsammans med uppdateringar från ens vänner.

Tillsammans med en radda av förändringar så kommer användarna att se mycket mer av artiklar från utgivare som MTV, BuzzFeed och andra. Större loggor, rubriker och bilder ska alla få Snapchattare att klicka och prenumerera.

Läs mer: Så här funkar Snapchat – en enkel guide

Orsaken ligger i att Snapchat vill locka till sig annonsörer – och en del av detta är just att få användarna att se mer professionellt innehåll. Appen delar nämligen intäkterna från alla annonser som visas i artiklarna tillsammans med utgivarna…

 

Utgivarna blir såklart glada, i synnerhet då Snapchats unga publik är lockande för många. Men frågan är alltid om man inte riskerar att alienera denna känsliga publik med alltför aggressivt annonserande. Att gå via artiklar kan dock vara en bra lösning, då meningsfullt innehåll bör vara ett säkert kort.

Behöver du hjälp med ditt närvaro på sociala medier? Klicka här.