Snapchats nya taktik: ta alla annonspengarna från publicisterna

Vi har skrivit en hel del tidigare om att Snapchat ökat i popularitet på sistone, inte minst bland de unga där man i vissa fall är den helt dominerande sociala medieplattformen. Med detta har man även blivit populär som mediekanal för publicister som vill nå ut till den unga publiken. Men nu vill Snapchat behålla alla pengarna de får in från dessa partners.

Det är bland annat Breakit som skriver att de publicister som får ha egna kanaler i funktionen Discover inte längre kommer få behålla annonspengarna, efter att Snapchat lagt om sin affärsmodell. Man kommer istället att betala en på förhand bestämd licensavgift.

Läs mer: Så skapar man den ultimata Snapchat-kampanjen

Motiveringen ska, enligt Recode, ligga i att man vill ha full kontroll på annonserna i appen, något man alltså inte haft hittills.

Detta kan också ha någpt att göra med att man snart kommer börsnoteras, och att man i samband med detta vill stärka kontrollen över både pengar och innehåll för att vara så attraktiv som möjligt för framtida aktieägare.