Snapchats första kampanj med köp i annonser

Snapchat, fortfarande det stora “heta” inom sociala medier, har experimenterat på sistone med interaktiv reklam. Nu öppnar man för direkta köp via annonser, i och med man låter make-up företaget Lancome och butikskedjan Target köra interaktiva annonser med köpfunktion.

Denna annonskampanj körs på magasinet Cosmopolitans Discoverkanal. Discoverkanalen är Snapchats samlingsplats för mediehus där de kan publicera dagliga nyheter och reportage. Annonser blandas in i flödet på Discover, och så kommer även ske med annonserna från Lancome och Target.

Läs mer: Tio miljarder visade videos på Snapchat dagligen – så utmanar man Facebook

Båda annonserna är 10-sekundersklipp med en så kallad “call-to-action”, en interaktiv uppmaning riktad till tittarna för att de (i detta fall) ska “swipa” upp för mer information. Lancome lanserar en läppvårdsprodukt (kallad Juicy Shaker) medan Target länkar till sin mobila sida med valda produkter. I båda fallen kan man handla direkt via annonserna, utan att lämna Snapchats app.

Annonskampanjerna är det senaste i en led av allt mer interaktiva och “creative” annonser på Snapchat, där flera företag försökt “call-to-action”-annonser för att på så sätt maximera 10-sekunderstaket i appen bland annat spelföretaget Activision.