Snapchat kommer att börsnoteras om bara några månader, och man verkar göra allt man kan för att visa annonsörer att Snap Ads är en god annonsplattform. Nu kommer uppgifter om att man testar nya funktioner, som riktar in sig på bland annat E-handel.
Det är Adweek som skriver om två nya funktioner som håller att testas av den sociala fotoappen. Dessa funktioner ska bli en del av Snap Ads, som är namnet på de (video)annonser som visas i användarnas flöden, mellan inläggen i Stories.
Den första funktionen är “deep-links”, alltså länkar som när man tryckt på dem tar konsumenten ut från appen och på en förvald landningssida. Detta kan vara en streamingsida för en musiktjänst, eller en produktsida hos en webbhandlare.
Andra funktionen är något som kallas “auto-fill” och är en typ av förifyllda formulär. Dessa kan vara sådant som en matkasse och dylikt, och de förifyllda uppgifterna kommer från vad användare tidigare uppgett till Snapchat (namn, adress, mejladress och så vidare). Formulärfälten ifylls när användaren trycker på annonsen.
Läs mer: Populär fotoapp i blåsväder – har Snapchat blåst upp sina tillväxtsiffror?
Men Snapchattare som gör detta första gången kommer att frågas om man vill använda auto-fill funktionen även i framtiden – detta för att i alla fall i någon mån skydda användarnas integritet.
Dessa funktioner sägs enligt många vara allt mer lika Facebooks, och visar på att Snapchat tänker bli ett alternativ till annonsörer utöver den “gamla” techjätten.