Snapchat vill att du skruvar upp volymen i annonserna

Snapchat, den populära sociala fotoappen, vill att vi ska höja volymen på deras annonser. Tillsammans med mätföretaget Moat ska de visa annonsvärlden att tysta reklamklipp är överskattade.

Trenden har länge varit att satsa på visuell reklam online, i synnerhet den ämnad för nyhetsflöden som Facebooks där ljudet är avstängt per automatik (och kräver konsumentens interagerande för att slås igång).

Snapchat kör tvärtom ljudet på som förval, och företaget självt säger att två tredjedelar av annonserna tittas på med ljudet påslaget.

Företaget menar att upplevelsen för konsumenten ökar markant med ljudet på, något som också “är en stor del av Snapchat-upplevelsen” enligt Clement Xue från företagets finansavdelning som tycker att ljud/video tillsammans ger mer engagerade användare.

Tillsammans med Moat ska man mäta annonserna alltså inte bara för mängden visningar på skärmen, utan även tiden då konsumenten tagit del av ljudspåret. Tanken är att övertyga annonsörerna om vikten av ljud i reklamen.

Läs mer: Snapchats nyaste design ”lurar” läsarna att läsa mer publicerat material

Snapchat säger också att en undersökning de nyligen utförde med mötföretaget MediaScience visar på att Snapchats videoannonser hade 1,5 gångers större engagemang är reklam på TV, Facebook, Instagram och YouTube.

Överlag så fortsätter företaget sin satsning på fler och bättre annonser. Som jag tidigare skrivit så hoppas jag man inte tar sig vatten över huvudet, då ju den generation som främst nyttjar tjänsten är unga och millennials – som ju bevisligen är skygga för störande reklam.

Ljud kan ju faktiskt vara rätt störande, också – tänk en situation där du bläddrar i nyhetsflödet med Spotify i lurarna. Kakafonin som kan uppkomma när man råkar på en ljudannons är knappast en trevlig upplevelse.

Behöver du hjälp med din digitala markandsföring? Klicka här