Snapchat tänker vidareutveckla mätningar i sin app så att annonsörer får bevis på att deras satsning var väl investerade pengar. Även svenska Nepa är med på ett hörn och samarbetar med Snap.
För att göra detta har de bland annat utvecklat vidare på sitt samarbete med LiveRamp, ett mätföretag som kan ta fram hur mycket annonser på Snapchat faktiskt ledde till “offline sales impact (OSI)”. Mätningen ska redan vara GDPR-anpassad.
Företagen Oreo och Cadbury har testat med annonser och följt upp med LiveRamp och fått en försäljningsökning om 4 procent i butik efter kampanjer på Snapchat.
Nu ska Snap testa lösningen med en av Englands större matbutiker. Än så länge okänt vilken matkedja det är men de tänker para ihop data från matbutikernas lojalitetsprogram med försäljning efter kampanjer på Snapchat. Testet kommer inkludera AR och vertikala videoklipp.
“We’ve always known Snapchat has a differentiated audience, and with OSI we can clearly demonstrate how Snapchat introduces new customers, and value to a brand,” kommenterar Snapchat.
Förutom samarbetet med LiveRamp har Snap lanserat vad de kallar för “marketing mix modelling (MMM) partner programme” vilket innebär att företag som Neustar Marketshare, Analytics Partners, TNS Kantar, Ebiquity, Ekimetrics och Nielsen kommer att med Snap utveckla nya lösningar. Även svenska Nepa är med på ett hörn och ska jobba med Snap för att ta fram erbjudanden till annonsörerna.