Snapchat är oerhörd populär bland de yngre men företaget har svårt att nå ut till de som är över 25 års åldern. Därför drar man nu igång en tv-kampanj.
Majoriteten av ”äldre” personer har svårt att greppa varför och hur de ska använda appen, något Snaphat hoppas ändra på. Företaget har därför bestämt sig för att sända sin första tv-reklam någonsin, som fått namnet ”A New Kind of Camera”.
Syftet med tv-reklamen är att visa hur företaget är ett kameraföretag snarare än bara en app. Reklamen har skapats i utbildningssyfte och kommer sändas mellan populära ”Prime-time” tv-program under de närmaste två månaderna.
Förutom att visa hur man kan använda Snapchat på massor av olika sätt, förklarar de i reklamfilmen hur de är annorlunda jämfört med andra sociala plattformar. Under de sista 10 sekunderna av reklamen hörs dessa två meningar: ”It’s a camera for talking because a Snap says more than a text. So, yeah, Snapchat is a camera – where how you feel matters more than how you look”. Kan det vara ett budskap riktat mot rivalen Instagram?
Snapchat ska också lansera en bredare digital kampanj som inkluderar hemsidan whatis.snapchat.com där användare kan lära sig mer.
Att etablera sig som ett kameraföretag har varit ett stort fokus för VD Evan Spiegel under de senaste 18 månaderna. Under Goldman Sachs Technology and Internet Conference i februari berättade Spiegel: ” “Snap really, very early on I think, began capitalizing on this idea that not only are cameras software, but they are connected to each other. Which means you can use cameras for talking, you can use cameras to learn about the world, you can use cameras for storytelling, and that is what the next couple of decades look like for the evolution of cameras and the evolution of Snap.”
För Snapchat är det viktigt att dessa försök av att nå ut till en bredare grupp blir en succé. De har under de senaste månaderna behövt sparka hundratals arbetare för att möta de ekonomiska mål deras investerare har. Kan de locka till sig en ny grupp användare med den nya reklamkampanjen?