Snapchat ryktas vilja göra slut på sitt kronologiska nyhetsflöde

Det verkar som om de flesta företag inom sociala medier överger det kronologiska nyhetsflödet till förmån för ett algoritmbaserat sådant. Ny ryktas det att Snapchat snart kommer lansera en egen variant av detta – för att få användarna att interagera mer med sina vänner – och annonser.

Facebook, Twitter och Instagram har alla gått denna väg, och enligt uppgifter till Digiday så är det alltså snart dags för ungdomliga Snapchat att gå samma väg.

Enligt uppgifterna så ska man ha diskuterat införandet av en sådan modell ändå sedan årskiftet, men det verkar ändå oklart om hur eller när detta ska ske.

Utöver det att man vill öka interaktionen vänner emellan så vill man också vara en portal för interaktion mellan konsumenter och varumärken. Med en intressebaserad algoritm så ökar möjligheten att rätt person får “rätt” innehåll, helt enkelt.

Snapchats unga publik, som till stor del är så kallade Millennials eller yngre, är förstås en stort lockbete för många företag och varumärken. Huruvida detta drag risker att fjärma denna unga användarbas från Snapchat eller inte återstår dock att se – sådana förändringar bär alltid med sig en riskfaktor, i synnerhet om folk känner sig påtvingade “störande” reklam.

Läs mer: Dagens unga ratar TV-apparaten och väljer Snapchat