Snapchat ökar mest bland unga

Allt fler unga intresserar sig för bildfokuserade sociala nätverk som Instagram och Snapchat. Facebook är däremot fortfarande störst bland nätverken.
Ungdomsfokus 2017, en undersökning från Nyheter24-Gruppen och Rasmussen Analys presenteras nu på fredag den 12/5 på Scandic Rubinen i Göteborg. En av punkterna som tas upp i rapporten är att Snapchat ökat mest bland unga sedan den första Ungdomsfokus kom ut 2015. I åldersgruppen 16–29 år använder sig 86 % av Snapchat. Siffran 2015 var 62 %. En ökning med 24 procentenheter alltså.

Facebook är dock fortfarande herren på täppan bland unga i åldersgruppen 16–29 år, då 94 % använder Facebook på något sätt. Om man ser till åldersgruppen 16–19 år ser det däremot annorlunda ut. 2017 ser topplistan för 16–19-åringarna ut så här: 1. Instagram, 2. Snapchat, 3. Youtube, 4. Facebook. 2015 var ordningen 1. Facebook, 2. Youtube, 3. Snapchat och 4. Instagram.
Användarna på Snapchat är också betydligt mer aktiva än Facebooks användare i åldersgruppen 16-29 år. Av de 94 % som använder Facebook är det enbart 7 % som använder det främst för att själva posta texter/bilder/filmer och 12 % för att dela andras innehåll. Den stora majoriteten av de som använder Facebook ser sig själva främst som ”följare” där. Bland Snapchats användare uppger däremot majoriteten att de främst är ”postare”, dvs att man postar egna texter/bilder/filmer.