Undersökningsföretaget Millward Brown har ingått i ett samarbetsavtal med sociala medietjänsten Snapchat.
Samarbetet ska leda till att Millward Brown blir leverantör av Snapchats annonsmätningar. Ett första test ska inledas med sex annonskampanjer som visas på Snapchat.
Snapchats första annonsformat heter Brand Story och lanserades redan i oktober förra året. Med Brand Stories får annonsören en 20 sekunders tidslucka för att visa en bild eller video. Annonserna visas bredvid deras vanliga Story Line. Först ut att testa formatet var filmerna Ouija och Dum och dummare 2.
Sedan november förra året har även varumärken kunnat sponsra Snapchat Our Stories, vilket är en sammanslagning av användarnas foton och videon kring ett event. Några exempel är Samsung under American Music Awards och Black Friday från Amazon och Hollister.
Millward Browns första mätresultat visar att 60 procent av användarna tyckte om Snapchat Our Stories och 44 procent gillade Brand Stories.
“Marketers want to know that they are pairing engaging, relevant content with the right audience, and driving real results from their advertising spend. We are delighted to be partnering with Snapchat to quantify the impact of advertising on its platform and help marketers gain value from their marketing investments.” sa Stephen DiMarco, president of Millward Brown Digital om samarbetsavtalet.