Snapchat nära att få in 8,5 miljarder kronor i reklamintäkter i slutet på 2017

Detta år har sett den sociala fotoappen Snapchat öka sina annonsintäkter med raketfart, och enligt en ny rapport från eMarketer så beräknas man dra in 366, 7 miljoner dollar (drygt 3 miljarder kronor) när året väl är slut. Samma rapport förväntar sig därmed att Snapchat kommer kunna dra in en hel miljard dollar 2017 – en ökning med 150 procent.

Trots att Snapchat har en bred användarbas, med cirka 150 miljoner (ofta rätt unga) användare så drar man bara in en liten andel av de andra jättarnas reklamintäkter; 2,3 procent av reklampengarna jämfört med Facebook, Twitter eller Google.

Men man har satsat hårt på att öka dessa intäkter under det gångna året, och även släppt en egen API som ska ge marknadsförarna bättre information kring användardata, något dessa länge har bett om. Trots detta måste man också “bevisa om man konsekvent kan leverera en bättre ROI än andra sociala nätverk”, enligt analytikern Cathy Boyle från eMarketer.

Läs mer: Snapchats riktade annonser

Snapchats Discover-annonser står för den största delen av dess annonsintäkter för närvarande, men enligt eMarketer så spås några av de nyare formaten (geofilter, sponsrade filter och Live Stories) ta över. Nedan kan man se hur eMarketer ser på Snapchats kommande annonsintäkter i USA mellan 2015-2018.