Den sociala fotoappen Snapchat har nyligen skrivit på ett avtal med Foursquare, som specialiserar sig inom geografiska rekommendationer och geodata. Det nya avtalet innebär att Snapchat nu kan få ut mer data från sina geofilter, som i sin tur kan användas av marknadsförare för mer lokalt riktade annonser.
Geofilters är färgglada filter som kan läggas på foton och videoklipp i snapchat, och som kan vara unika beroende på vart användaren befinner sig. Genom att använda sig att av lokaliseringsdata för dessa geofilter så kan annonsörer specialanpassa sina geofilter-annonser, något man har kunnat göra sedan något år tillbaka.
Men med tillgång till Foursquares detaljrika data så ska man kunna skapa geofilters för platser som tidigare inte fungerat – som ett snabbmatshak inne i en shoppinggalleria, istället för hela gallerian. Datan är mer finjusterad, helt enkelt, enligt AdWeek.
Denna data kommer såklart från konsumenternas mobiltelefoner, och marknadsförare sägs länge ha letat efter ett smart användningsområde för Foursquares data.
Läs mer: Foursquare löser alla problem med onlineannonsering och försäljning i butik
Nu verkar det som om Snapchat har hittat just detta, och man hoppas såklart kunna sälja fler annonser till företag som vill nå ut till specifika målgrupper.
Läs mer: Snapchats fyndiga kampanj ska få folk att köpa deras nya glasögon
Snapchat har under den senaste tiden arbetat hårt för att börja dra in mer pengar från annonsörer på sistone, i takt med att man växt som företag. Detta är såklart en del av detta, men är också ett smart sätt att använda sig av en populär funktion (filters är lite av Snapchats poäng) och den digitala marknadsföringens möjligheter till fullo.