Snapchat – kanske den viktigaste kanalen för att nå unga konsumenter

Det sägs vara allt svårare att nå ut med reklam till de unga konsumenterna, de under trettio. Men det finns ett undantag – Snapchat, vars framgångsrika affärsmodell enligt Bloomberg är att “förvirra de äldre”.

Sociala medier förändras i en rasande takt. Den stora tidningen Bloomberg har i ett längre och insiktsfullt reportage nyligen publicerat tagit upp denna förändring, illustrerad av just Snapchats snabbt växande framgång.

Läs mer: Så blev Snapchat marknadsförarnas favorit

Facebook är ute, i alla fall för de unga, menar Bloomberg. Communityn är mestadels ett sätt för “föräldrar och lärare” att kommunicera mellan sig själva, och för att göra bort sina ungar.

Till skillnad från just Facebook eller Twitter så är Snapchat påtagligt användarovänligt, menar Bloomberg. Det är svårt att göra bort någon där – vet man inte personens användarnamn är det i stort sett omöjligt att hinna hen – ett medvetet drag enligt Snapchats grundare Spiegel. Snapchat handlar om att dela med sig av personliga upplevelser, sade han på en konferens i januari.

Läs mer: Snapchat lika stora som Facebook – på video

Hundra miljoner dagliga användare är väl kanske inte lika stort som Facebook, men ändå en betydande och stadigt ökande siffra. Nyligen satsade flera stora företag summor i miljondollarklassen för att få synas på Snapchat under den amerikanska TV-högtiden Super Bowl. Det om något kan vara en fingervisning kring potentialen man ser i Snapchat som reklamarena.

Plattformens kreativa, galna och kanske omogna funktioner och metoder gör det helt klart mer utmanade för annonsören. Men om man inte vill riskera att missa både en ung publik och ett paradigmskifte i sättet sociala medier fungerar gör man klokt i att ta en noga titt på Snapchats möjligheter.