I ett nytt försök att locka fler annonsörer till plattformen ger Snapchat nu bort annonskrediter till ett flertal start-up företag. Snapchat har vänt sig till ett flertal företagsinkubatorer för att locka till sig morgondagens it-företag och vänja dem vid att annonsera på Snapchat. Det hela innebär med andra ord ingen direkt ökning av annonsintäkterna, utan är ett långsiktigt investeringsprojekt.
Snapchats automatiska annonssystem har inte riktigt fått fart, vilket lett till att företag kunnat annonsera på nätverket för mycket låga summor. I ett försök att skapa mer aktivitet i annonsbudgivningen ger de nu bort flera hundratals dollar i annonskrediter att använda i budgivningarna. Mottagarna är företag som nyligen har, eller som inom kort kommer att avsluta acceleratorprogram på några av Silicon Valleys största företagsinkubatorer.
Priserna på Snapchatannonser har sjunkit med över 70% det senaste året, vilket innebär att företag får bra annonsplatser utan att Snapchat får några intäkter. Genom att ge bort krediter kommer fler annonsörer att tävla om annonsplatserna, vilket kommer driva upp priserna. Det är däremot en form av konstgjord andning från Snapchats sida, om de inte lyckas få de start-ups som nu får gratisreklam att inom kort börja betala för annonseringen.
Det kommer med andra ord inte ge några stora intäkter till Snapchat i nuläget, men målet är att bygga bra relationer med potentiella företag. Även om dessa start-ups genomgått acceleratorprogrammen är de fortfarande små, vilket innebär att marknadsföring sannolikt är lågprioriterat. Frågan är därför hur länge Snapchat tänker sig att detta program ska fortgå, eftersom det kan ta flera år innan ett nystartat teknikföretag börjar bli lönsamt.
Det är inte bara annonsörer som Snapchat försöker locka till sig. Även influencers är en målgrupp genom plattformens nyliga ändringar som ska göra det enklare att tjäna pengar på plattformen. Instagram har fått en hel del kritik för att de har en hemlig process för hur influencers och företag kan bli ackrediterade, något som Snapchat nu hoppas kunna dra nytta av genom att göra det enklare för influencers om de flyttar till Snapchat. Däremot fick de nyligen ett stort bakslag när den mycket populära influencern Kylie Jenner meddelade att hon lämnar Snapchat. Det ledde till att Snaps aktie föll med över 6%, motsvarande 10 miljarder kronor.
Läs även: Uppror mot Snapchats nya utseende
Snapchats nyliga ändringar i appens design har pckså fått mycket kritik, och flera användare har skrivit på ett upprop om att ändra tillbaka till den tidigare designen. Det är med andra ord en kritisk tidpunkt för Snapchat, som fått utstå en hel del bakslag den senaste tiden, och nu måste vända skutan för att inte helt tappa momentum och falla i glömska. De närmaste månaderna lär därför bli mycket intressanta att följa.