Snapchat är den mest använda sociala plattformen bland unga idag, men den har på senare tid blivit mer än en kul app för sociala kontakter. Siffror för 2016 visar att annonsörer som använder Snapchat som kanal för sin reklam har intäkter i miljonklassen, och i vissa fall till och med hundratals miljoner kronor per år. Anledningen är deras nätverk Discover, som dagligen presenterar reklambudskap till Snapchats 150 miljoner användare.
De möjliga intäkterna från sociala medieplattformar har starkt ifrågasatts och Business Insider presenterade så sent som i tisdags en rapport från DCN (Digital Content Next) som visar att den genomsnittlige publicisten inte tjänar så mycket pengar på sociala plattformar. Snapchat slår dock tillbaka med att rapporten är baserad på 17 företag, men enbart sex av dessa finns på Discover. Indirekt säger därmed Snapchat att Discover-nätverket är det som gör hela skillnaden mellan vinst och förlust.
Läs även: Snapchats riktade annonser ska baseras på vad konsumenterna köper utanför appen
Discover är än så länge enbart tillgänglig efter direkt överenskommelse med Snapchat. Anledningen är att Discover-aktiva har ett nära samarbete med Snapchat-personalen för att skapa relevant kontent specifikt anpassat för plattformen. Att konceptet fungerar bekräftas av några av användarna som menar att de kommer öka sin budget för annonsering på Snapchat under 2017.
Men det finns så klart orosmoln, med fler användare på Discover så blir utrymmet för varje budskap mindre. Snapchat för just nu diskussioner med stora mediebyråer såsom Omnicom, WPP och Publicis för att få dem att spendera miljardbelopp på annonsering genom Discover. Med flera stora mediejättar på nätverket lämnas än mindre utrymme till de individuella aktörer som hittills haft mycket stor nytta av sin annonsering på Snapchat.
Vad som kommer att hända framöver är så klart svårt att sia om, men det står bortom allt tvivel att det finns köpstarka kunder på Snapchat. Och att intresset för Snapchat från både användare och annonsörer ökar visas tydligt av att Snapchat i samband med sin planeradebörsintroduktion senare i vår räknar med att värderas till ca 200 miljarder kronor.
På kort tid har alltså Snapchat gått från att vara en kul grej för ban och unga, till en miljardindustri där stora mediejättar nu slåss om utrymmet. De får dock vara noga med att hålla en god balans så inte plattformen svämmar över av reklambudskap. Något som med största sannolikhet skulle driva användarna till nya, och ännu okända plattformar.