Snapchat får sända höjdpunkterna från OS

Snapchat fortsätter sin framgångsrika videosatsning. Nu har man fått igenom ett avtal där man kommer få sända videohöjdpunkterna från kommande sommar-OS 2016. Detta gör man också tillsammans med BuzzFeed, som kommer få ansvara för innehållet.

Detta får ses som ett lyckat drag av Snapchat och deras partner i frågan, BuzzFeed. Videoklippen kommer sändas på den sociala appens videoplattform Discover. Det kommer att finnas så kallade Live Stories med dessa höjdpunkter, och användargenererat innehåll.

Läs mer: Snapchats första kampanj med köp i annonser

Avtalet har gjorts med TV-företaget NBC, och det är faktiskt första gången som NBC ska sända OS-relaterat material via ett annat företags plattform. Huruvida Snapchat kommer fortsätta vara ensamma om avtalet, eller om andra företag kommer delges rättigheterna är dock oklart. Vad som är klart är att alla involverade företag kommer dela på reklamintäkterna från OS-höjdpunkterna.

Tyvärr kommer innehållet bara vara tillgängligt för Snapchat-användare i USA – det återstår att se om liknande avtal kommer synas till i Europa eller Sverige. Men klart är att den traditionella TV:ns dominans kring sportsändningar är på väg ut.

Läs mer: Facebook har smygtestat sin första sportsändning i Live-TV