Snapchat har gjort sig kända för sina kreativa lösningar. Vissa av dem kan provocera – men det senaste tilltaget har fått extra mycket kritik. För att fira reggaeikonen Bob Marley släppte man ett filter som bland annat ändrar hudton.
Många på sociala medier har upprörts över vad man anser är en digital version av ett “blackface”. Blackface är en benämning på företeelsen där vita människor målat ansiktet svart för att efterlikna färgade – ofta använt i samband med nedsättande stereotyper.
Snapchats Bob Marleyfilter låter användare få en så kallad Rastafari-mössa, dreadlocks och ja – en mörkare hudfärg. Tilltaget har kallats smaklöst av bland annat The Verge.
En del kritik har också riktats mot datumet för filter-släppet, den 20 april som är den (inofficiella) marijuana-dagen. Att på så sätt sammanlänka Marley med att bli hög, snarare än hans musik, kan tillsammans med det något okänsliga filtret ses som ett sätt att förminska musikikonen till en billig stereotyp, anses det.
Snapchat själva har gått med ett uttalande för att försvara sig själva: “Linsfiltret vi släppte i dag var skapat tillsammans med Bob Marley Estate, och ger människor en ny möjlighet att visa sin uppskattning för Bob Marley och hans musik. Miljontals Snapchatanvändare har njutit av Bob Marleys musik, och vi respekterar hans liv och hans åstadkommelser”.
Läs mer: Snapchats reklamtavlor är ett internskämt riktat till existerande användare