Förra veckan berättade vi att Google vill följa kunderna hela vägen in i butiken. Nu offentliggörs att Snap köpt företaget Placed, som också jobbar med att mäta konvertering i fysiska butiker.
Företaget Placed har en tjänst där användare kan välja att deltaga. Genom en app i telefonen följer Placed sedan användarnas beteende såväl online som deras position i den fysiska världen. På så sätt kopplas annonser online ihop med besök i fysiska butiker.
Snap avser implementera Placeds service i sin tjänst Snap to Store, där annonsörer redan idag kan följa om kampanjer på Snapchat resulterar i besök i fysiska butiker. Genom Placeds teknik kan denna tjänst förfinas och ge bättre mätvärden för företag som annonserar på Snapchat.
Google jobbar till viss del med samma sak i sin senaste tjänsteutveckling för annonsörer. Till skillnad från Snap har dock Google även tillgång till uppgifter om korttransaktioner, och kan därför även avgöra om butiksbesöket ledde till ett köp. Något som Snap ännu inte har möjlighet att kontrollera.
Läs även: Google följer kunderna in i butiken
Placed finns i Seattle, New York och Los Angeles och kommer fortsätta drivas som ett eget bolag. Däremot finns det inga uppgifter vad köpesumman landade på, men det är sannolikt uppgifter som inom kort kommer finnas tillgängliga för den vetgirige.