Snap skickade nyligen in en rapport till US Securities and Exchange Commission där det framgår att de den senaste tiden spenderat 3,3 miljarder kronor (410 miljoner dollar) på köp av fyra olika företag. Deras fokus verkar nu ligga på geopositionering för att utveckla sina annonserbjudanden.
Det största uppköpet i rapporten var det franska bolaget Zenly som köptes i maj. Zenly låter användare se var deras vänner befinner sig, något som Snap snabbt införde i Snapchat. Snapchats användare kan nu dela sin position med sina vänner, men gör det även möjligt för annonsörer att ge ännu mer riktade annonser.
Läs även: Så här hittar du kartan med dina vänner på Snapchat
Snap har även köpt upp företaget Placed, och enligt rapporten arbetar de nu med att ”värdera tillgångarna som anskaffats samt skyldigheter som medföljt i transaktionen”. Målet med uppköpet är att ytterligare förbättra annonseffektiviteten. De båda företagen har samarbetat sedan tidigare, och hintat om att de skulle ingå i ett närmare samarbete, men att det skulle leda till ett uppköp var nog mer än vad många trodde.
Uppköpet innebär att båda företagen kan bredda sina erbjudanden till marknaden. Placed kommer fortfarande att agera under eget namn och egna guidelines för att trygga informationssäkerheten och användarnas privatliv, men de kommer att kunna skapa nya typer av annonstracking och följa upp kampanjeffektivitet både online och offline på nya sätt. Ett exempel på detta är STX Entertainment som nyligen ville undersöka annonsers påverkan på biljettköp, och kombinerade data från Snap och Placed för att kunna mäta annonser både online, på tv och i det offentliga rummet.
De två sista uppköpen väljer Snap att inte avslöja namnen på, men båda är delar av andra företag som sedan tidigare arbetat med eller varit del av Snaps verksamhet. Det ena är en företagskomponent som redan var integrerad med Snapchats annonsplattform och som kommer bidra med fler annonsverktyg. Det andra var en del av ett företag som arbetar med att bygga innehåll för onlineplattformar, något som även kan komma att ta plats i annonssammanhang på Snapchat.
Förra veckan kom även siffrorna för Q2, något som visar på en svag uppgång i förtjänst men en nedgång i antalet nya användare. Snap tjänade 181 miljoner dollar under Q2, att jämföra med 149,6 miljoner under Q1. Antalet nya användare landade på ca 7 miljoner, men under Q1 ökade de antalet med 8 miljoner. Fortfarande har många analytiker, och framför allt investerare, stora förhoppningar på Snap, frågan är hur länge de orkar vänta på att det ska lyfta ordentligt.