Snabbkurs i SEO – del 2
Det spelar ingen roll om du är en liten förening, ett större företag eller en myndighet: alla tjänar på att synas bra på Google.
I del 1 av vår snabbkurs i sökmotoroptimering (SEO) fick du lära dig teknisk optimering, den här gången går vi igenom det som kallas onsite SEO (eller on-page SEO), som helt enkelt handlar om ditt innehåll och hur det innehållet är strukturerat.
Det kan låta enkelt att ta fram bra och relevant innehåll, men det finns många webbsidor som varken har bra texter, bra bilder eller en bra struktur på sajten för att hitta fram till innehållet. Vanliga fel är att skriva för lite innehåll, bara någon mening eller två per produkt eller sida eller att innehållet helt enkelt har kopierats från till exempel en leverantör så att du har precis samma innehåll som mängder av andra webbplatser därute.
Ligg nära dina användare när du tar fram innehåll
Ett grundtips när det gäller att ta fram bra innehåll är att ligga nära Google när du skriver dina texter, men att ligga ännu närmare dina besökare och kunder – för det är ju de som ska köpa dina produkter och dina tjänster eller ta del av ditt innehåll på annat sätt.
Google har dessutom med åren blivit bättre och bättre på att förstå och skilja mellan text som är skriven bara för sökmotorer och text som faktiskt är skriven för användarna och för att de ska få en bra upplevelse på din sajt.
Och det är egentligen bara goda nyheter: Google och andra sökmotorer blir alltmer lika vanliga användare, vilket innebär att det enda du behöver göra är att skriva riktigt bra texter som informerar och engagerar dina kunder.
Innehåll – produktsidor och innehållssidor
När det gäller innehåll på webben så brukar man skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext – som är skriven för en enskild produkt som presenteras på din sida – normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan handla om egentligen vad som helst som är relevant för din verksamhet och som också kan få sväva ut och ta mer utrymme.
Jobbar man med e-handel, så brukar man säga att produktsidorna är de sidor som på något sätt skapas automatiskt när du lägger in nya produkter medan innehållssidor är sidor som du får skapa helt själv.
Ett annat vanligt förekommande uttryck är brödtext. Bröd och text. Det betyder egentligen all den text på en webbsida som inte är rubriker, bildtexter och sånt: helt enkelt allt det matiga – brödet – på sidan.
Ett vanligt fel som kan straffa sig är att sidor på din sajt helt saknar brödtext – till exempel produktsidor där det endast står en rad eller två av typen ”Röda vantar av 100 % ull i flera storlekar”, men ingenting mer, ingen inspiration kring vad man kan använda produkten till och ingen anledning till varför just 100 % ull är ett bra material för vantar.
För både Google och dina användare så blir sidan då väldig grund, det saknas helt enkelt ett djup som både förklarar och ”säljer in” in produkt.
Men hur mycket innehåll måste man ta fram på en sida för att kunna ranka bra på Google? Svaret är att det beror på marknad, det vill säga vilket land vi pratar om och ju mindre marknad desto mer kommer du undan med. Just nu.
Men en bra tumregel när det gäller text är 150–300 ord för en produktsida och 500–1 500 för en innehållssida. På produktsidan bör du ha minst en bild gärna fler, men på innehållssidan bör du ha minst två eller tre bilder.
Tänk också på att undvika så kallat ”duplicerat innehåll”, det vill säga att samma innehåll finns på flera ställen på din webbsida (eller på andra webbsidor på nätet). Google och andra sökmotorer gillar inte alls när samma innehåll finns på mer än ett ställe – de kommer försöka avgöra vilken sida som är den rätta och som ska ranka i träfflistan.
Har du då duplicerat innehåll finns risken att Google tar en annan sida än den du tänkt dig, och i allra värsta fall tar Google en extern sida där samma innehåll ligger (och du rankar inte alls).
SEO och din sajtstruktur
En grundläggande sak att tänka på är att sajtstrukturen visar upp vad som är viktigast på din sida. För att illustrera sajtstrukturen kan du tänka på din webbplats som en pyramid – ju högre upp i pyramiden du kommer, desto viktigare är innehållet som presenteras där.
Överst i pyramiden kommer din förstasida, det vill säga det som finns på ditt domännamn utan tillägg (till exempelbutiken.se).
På nästa nivå kommer ofta ett antal kategorier, sen kan produktgrupper vara nästa nivå och slutligen alla produkter.
Förstasidan, eller startsidan, brukar kallas nivå 1. De sidor som ligger direkt under startsidan kallas nivå 2.
Sen kommer nivå 3 och nivå 4 om man har fyra nivåer av innehåll på sin sajt. Tänk på att det är bra att inte ha för många nivåer. Då blir det lättare för både användare och sökmotorer att enkelt hitta innehållet.
Med hjälp av så kallade brödsmulor (bread crumbs) låter du sedan dina användare enkelt ta sig mellan nivåerna: Förstasidan ⇒ Nivå 2 ⇒ Nivå 3 ⇒ Nivå 4. Och det är viktigt att det verkligen är lätt för användarna att kunna navigera fram och tillbaka mellan olika nivåer på din sajt, du vet aldrig var en användare kommer in på din sajt eller var hon eller han vill ta vägen eller kommer att avsluta sitt besök på sajten.
På samma sätt kan du tänka kring länkar: ju högre upp i hierarkin, ju högre upp i pyramiden, desto viktigare är en länk.
Alla länkar som går ut från förstasidan är således starkare och ger mer länkkraft än de länkar som går ut från exempelvis nivå 2 eller nivå 3 på din sajt. Och har du väldigt många länkar på en sida, vilket inte rekommenderas alls, så späds också värdet på länkarna ut. Så har du hundra länkar på en sida så får varje länk ett värde på en hundradel av den sidans totala länkkraft.
En bra start om du har möjlighet att påverka strukturen på din sida är att rita upp din egen pyramid: vilka sidor på din sajt är viktigast och bör ligga högt uppe i hierarkin? Vilka bör ligga längre ned?
Och hur kan du skapa en bra navigering för att besökare och sökmotorer ska förstå och hitta i den hierarki du valt?
Några saker att tänka på när du går igenom din sajtstruktur är att:
– Undvika att ha din förstasida helt full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast och sätt dina kunder och besökare i första rummet – det är de som intuitivt och enkelt ska hitta på din sajt eller i din butik.
– Tänk också på att alla sidor på din sajt måste fungera som en förstasida. Många av dina besökare kommer direkt till en undersida via till exempel Google eller en prisjämförelsesajt och då måste dina besökare enkelt förstå hur de även kan navigera uppåt i strukturen.
SEO och konsten att skriva en bra titel
Vad ska vi kalla varje enskild sida, det vill säga vilken titel ska vi ge varje sida? Att skriva en bra titel anses vara något av det viktigaste du kan göra för att lyckas med SEO.
Varför är det så? Det finns egentligen två enkla svar på den frågan: för det första – om varje sida på sin sajt har en kort och kärnfull titel så förstår användarna och Google vad de kan förvänta sig på sidan om de går dit. Till exempel genom att titeln ofta syns på fliken till ett nytt fönster i webbläsaren.
För det andra – den titel du ger varje enskild sida blir också texten på den klickbara länk som Google visar upp i sin träfflista.
Så skriver du en bra titel är du inte bara tydlig för Google och dina användare, du påverkar också hur du presenteras hos Google.
Så, hur skriver du en riktigt bra titel?
För att lyckas ska du ha en relevant och unik titel på varje sida. Titeln ska dessutom vara attraktiv och klickvänlig – du vill ju inte bara synas i Googles träfflista, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare till din sajt.
Vanliga misstag som sajtägare gör är att man använder sig av väldigt generella titlar av typen ”Hemsida – företaget namn” eller använder sig av samma titel på många sidor och har väldigt många ord i titeln, till exempel ”Vi säljer resor till Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Kroatien – res med oss till solen”.
Undvik denna typ av misstag och se till att alla titlar på din sajt är unika och att de inte konkurrerar med varann, det vill säga alla sidor ska handla om en specifik produkt eller ett specifikt ämne. Inte om ett antal produkter eller ämnen.
Förutom att titeln ska vara unik ska den vara klickvänlig, eftersom titeln också blir den klickbara länken hos Google. Målsättningen är ju som sagt inte bara att synas bra hos Google, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare så att du får mer trafik och mer försäljning (annars blir det ju bara en synlighet hos Google som eventuellt kan bygga ditt varumärke, men som inte ger några andra mätbara resultat).
Det man vill åt, det vill säga att besökarna klickar sig vidare, brukar kallas CTR eller click-through rate. Det vill säga hur många som klickar vidare delat med antalet visningar. Ju högre CTR, desto bättre.
Så, för att få fram en riktigt bra titel – följ de här tre korta råden:
– Fokusera på ett sökord, men använd gärna två böjningar av det (eller ett ord och en synonym).
– Skriv inte mer än 65 tecken totalt, annars kan länken brytas hos Google (och det blir ett antal punkter efter texten ”…” istället för att alla bokstäver kommer med).
– Och till sist skriv klickvänligt. Tänk på användaren – varför ska hon eller han vilja klicka på just din länk?
SEO och en bra metabeskrivning
Nog om det här med titlar för det finns ett text-element till som är viktigt och det kallas metabeskrivning eller meta description och det är en längre beskrivning av din sida som ligger i sidans kod och som Google ofta placerar under länken i träfflistan – det vill säga under din klickbara länk. Texten har inte någon begränsning, men sikta på att använda 140–160 tecken för att undvika att texten bryts.
Både titeln och metabeskrivningen brukar vara lätta att uppdatera i de flesta publiceringsverktyg, så se till att utnyttja dessa två möjligheter att påverka hur du presenteras på Google.
På det sättet kan du både vara så relevant som möjligt men även öka möjligheten att få mer trafik, det vill säga fler klick, till din sida.
Några saker att tänka på när du skriver metabeskrivningar för dina sidor:
– Google ”fetar” sökordet i träfflistan, så ha med minst två olika böjningar eller synonymer av sökordet i din metabeskrivning.
– Ge även besökaren en anledning och lust att klicka sig vidare även här, till exempel genom en uppmaning och ett antal positiva värdeord.
– Och tänk även på att även om Google oftast plockar upp din metabeskrivning, så kan de ibland välja att visa en annan del av texten från din sida i sin träfflista, som de tycker bättre representerar sökträffen än den text du själv skrivit.
Så, ju bättre metabeskrivning, desto större chans att Google och andra sökmotorer plockar upp den!
Och skriver du både en riktigt bra och unik titel för varje sida på din webbplats och dessutom ger varje sida en specifik och säljande metabeskrivning – vilket jag starkt rekommenderar – så har du faktiskt gjort allt du kan för att påverka hur du presenteras i Googles träfflistor.
SEO och bra rubriker
Men, vi måste ta upp ett viktigt element till, som förvisso inte syns hos Google i deras träfflista, men som kan påverka din ranking positivt och det är rubriker.
På en webbsida kan det finnas ett antal rubriker, men den viktigaste – huvudrubriken – brukar kallas för H1, och det är den du ska fokusera på.
För om du har bra innehåll på din sida, en bra titel, en bra metabeskrivning och dessutom en bra huvudrubrik – då har du gjort ett riktigt bra SEO-arbete, och då saknas bara lite offsite-kärlek och länkar för att din sida ska få ett riktigt lyft i Googles träfflistor.
Men vad är en bra rubrik? Och varför heter det H1?
H1 heter huvudrubriken för att det sedan kan följa underrubriker längre ned på sidan som i sidans kod ofta märks upp med siffror i en rak följd som H2, H3, H4 där H2:an är den näst viktigaste rubriken.
Men: börja med att fokusera på H1:an på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.
För att få fram en riktigt bra H1:a på plats – följ dessa tre råd:
– Huvudrubriken ska alltid innehålla sökordet du vill optimera sidan för (och som även ingår i sidans titel).
– Huvudrubriken ska inte vara exakt samma som sidans titel. H1:an ska vara kort – det kan räcka med bara sökordet.
– H1:an ska vara den rubrik som också syns tydligast på sidan, gärna högt upp på sidan och i större storlek än övrig text och övriga rubriker.
Även H1:an brukar det finnas ett fält för i de flesta publiceringsverktyg, så du behöver inte gå in i koden och skapa någon SEO-magi där.
SEO och bilder
Det sista vi ska prata om kring innehåll är dina bilder, som är mycket viktiga att hantera rätt även om Google har mycket svårt att se och förstå bilder – det de “ser” är bara det vi säger att bilden föreställer tack vare att vi ger bilden ett namn och skriver text runt bilden och ofta skapar något som kallas alt-text som kommer upp om du drar musen över bilden.
Trots detta har bilder blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO, vilket beror på ett antal olika saker bland annat att Google uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent också för användaren.
De gör därför sitt bästa för att tyda bilderna utifrån sammanhanget och den övriga information du ger dem.
Alltså är det bra att ha bilder på alla sidor, minst en per sida, men gärna fler om det är relevant och du har möjlighet att få fram flera bra bilder.
Google visar även upp bilder för vissa organiska träffar, så jag tror personligen att bra bilder löpande kommer öka i betydelse, och vara en viktig investering framöver.
Det kan dock finnas en viss anledning till försiktighet om du jobbar med många bilder av hög kvalitet, det vill säga med bra upplösning, då det kan göra att dina laddningstider ökar.
Så samtidigt som det är bra för användarna med bilder av hög kvalitet som går att zooma bra i, så kan det påverka en annan del av användarupplevelsen negativt – det vill säga hur snabbt din sida laddar.
Det finns dock bra tekniker för bildkomprimering idag, men håll ändå ett öga på laddningstiden på dina sidor så den inte skjuter i höjden eller blir betydligt längre än på dina konkurrenters sidor.
Hur gör man då rent konkret för att optimera sina bilder? Det allra viktigaste är precis som med titlar på sidan att vara så tydlig och konkret som möjligt, så se till att använda det sökord du vill optimera bilden och sidan för i bildens filnamn och i bildens alt-text.
Har du även en bildtext, eller annan text runt eller nära bilden, så använd sökordet även där.
Med andra ord: döp bilden till exempelvis ”dammsugarmunstycke hund och katt” om du säljer dammsugarmunstycken för att ta bort hund- och katthår – och undvik helt filnamn som ”Image5678” eller andra intetsägande namn i samma stil.
Det är verkligen värt att lägga tid på detta, så se till att döpa alla bilder på din sajt så att namnet stämmer så bra överens med sökordet som möjligt.
Välj sedan också en bra alt-text. Alt-texten är en alternativ text för till exempel synskadade som inte kan se bilden, men även för sökmotorer som inte heller kan tolka vad bilden föreställer.
Alt-texten visas även för de som exempelvis stängt av visning av bilder, så det finns många anledningar att jobba med sina alternativa texter.
Bildens filnamn och alt-text anger du bäst i samband med att bilden läggs in på sidan för första gången, men i många publiceringsverktyg finns det möjlighet att i efterhand ändra eller lägga till såväl bildens namn som bildens alt-text.
Lycka till med ditt SEO-arbete!
Denna artikel är en omarbetad version av ljudboken SEO för alla – en snabbkurs i sökmotoroptimering för dig som vill ranka högt på Google
Vill du läsa mer om SEO hittar du många artiklar om SEO här på Dagensanalys.se
Du kan även besöka min blogg för att läsa mer om boken – Christer Pettersson blogg