Gör de snabbare laddtiderna som Googles AMP och Facebook Instant Articles (FIA) ger att användarna stannar längre och är mer engagerade? Det ville företagen Chartbeat och Duda ta reda på.
Chartbeat undersökte 360 olika sajter som använde sig av AMP eller FIA mellan juni 2016 och maj 2017. Studien resulterade i en rapport som heter ”The new speed of mobile engagement” och vill bland annat besvara dessa fyra frågor:
- Kan bättre laddtider för sidor ha en positiv inverkan på läsandet och omsättningen?
- Håller AMP och FIA vad de lovar med snabbare och renare mobilupplevelser?
- Hur står sig AMP och FIA mot varandra?
- Vad är effekten på konsumenternas engagemang?
Resultatet visar att sidor med AMP laddar nästan fyra gånger snabbare än vanliga mobilsidor (1,4 sekunder mot 5,3 sekunder). Samtidigt visade det sig att FIA laddar på bara en bråkdel av en sekund, och slår därmed de andra med hästlängder.
Läs även: Google snabbar på mobilsidor ytterligare
Att kortare laddtider leder till ökat engagemang visades i en parallell studie gjord av Duda. De sidor som laddade snabbare hade uppåt 50 % högre engagemang än övriga sidor. Enligt Dudas VD Itai Sadan uppmättes en nästan tio-procentig förlust i konvertering för varje extra sekund det tog att ladda sidan.
För AMP och FIA innebär det att användarna spenderar mer tid på dessa sidor, däremot driver Googles sökningar betydligt mer trafik till AMP-sidor. AMP-sidor får dagligen omkring tre gånger så mycket trafik som FIA-sidor, vilket givetvis avspeglar sig i omsättningen i slutet.
Läs även: Facebook Instant Articles stödjer nu AMP och Apple News
Det lönar sig med andra ord att minska på tung grafik och se till att din sida laddar snabbare. Användarna spenderade nämligen i snitt 48 sekunder med AMP-innehåll jämfört med 36 sekunder med övrigt innehåll i mobiltrafik från Google-sökningar.
Så om ditt mål är att ha engagerade användare som dessutom är mer benägna att konvertera ska du se till att ha en sida som laddar snabbt. Om du ska använda dig av AMP eller FIA får du dock avgöra själv, det beror lite på hur din trafik ser ut idag. Du kan få mer trafik från Google genom att använda AMP, men får betydligt kortare laddtider med FIA. Så frågan är vad som är viktigast för dig och din sida, mer trafik eller bättre användarupplevelse.