Smileyattack – lavinartad ökning av emojis i kampanjer senaste året

Enligt en ny rapport från det mobila reklamföretaget Appboy så visar det sig att mängden konsumentinriktade kampanjer som använder sig av emojis har ökat med hela 600 procent de senaste 12 månaderna, från 145 miljoner juni 2015 till över 800 miljoner smileyfyllda meddelanden juni 2016.

När det kommer till mobiltelefonerna och push-notifikationer så har annonsörer och företag använt 210 procent (för iOS) och 1063 procent (för Androider) fler emojis under det senaste året.

Undersökningen gjordes genom att fråga 500 amerikanska konsumenter, och informationen släppets såklart under World Emoji Day (viktigt datum) den 17 juli. En orsak till den fabulösa ökningen av emojis är att man försöker nå ut till de konsumentgrupper som främst använder sig av sådana känslouttryck online – alltså tonåringar och unga vuxna.

“Emojisarnas” universiella språk – ett digitalt kroppsspråk – gör att de är väldigt populära bland dessa grupper, och ses av några som synonymt med Millenials.

Läs mer: Nu kommer fler animerade emojis

Med tanke på att de stora sociala medierna som Facebook, Instagram och inte minst Snapchat tagit till sig av tekniken så är det inte konstigt att man nu även från annonsörer och företag hoppar på emoji-tåget (om än något sent). Exempel på detta är bland annat så kallade “branded emojis”, som alltså är ikoner bundna till ett visst varumärke som Coca-Cola eller Burger King.

Behöver du hjälp med att optimera din emojis och din digitala annonskampanj för att nå ut till fler målgrupper? Klicka här.