Slutet för oavsiktliga tryck på annonser i mobilen närmar sig

Detta händer många – man ska bara scrolla ner lite på mobilsidan, och plötsligt har man råkat peta på en annons och hamnat på sida som säljer lyxbilar i sydvästra USA. Nu ska detta ändras av Google, som jobbar på att både förbättra användarvänligheten och annonsprestanda.

Google har jobbat på att minska antalet oavsiktliga klicks ett längre tag, och har på sistone utökat arbetet till att inte bara omfatta banners utan även native-annonser. Man ser nämligen feltryckningar som problematiska såväl för konsumenten som för företagen.

Varje feltryck skapar irritation och är tidsödande för användaren, medan annonsören betalar pengar för klick som de inte vill ha. Därför har man infört ett ökande antal skyddslösningar för att undvika detta, några som presenterades nyligen på deras blogg.

Man lovar att dessa skyddslösningar stoppar miljontals feltryckningar dagligen, och sparar tiotusentals timmar för användarna.

“Vi jobbar hårt för att försäkra oss att de klick som annonsörer betalar för är meningsfulla, och vi hoppas att informationen vi delar kring detta kommer öka medvetenheten och leda reklambranschens ekosystem mot en bättre riktning”, skriver man på bloggen.

Ett sätt för sökmotorjätten att stoppa feltryckningarna är att ignorera snabba tryck på så kallade interstital ads – de korta annonserna som ibland dyker upp under exempelvis mobilspel. Man ställer sig skeptisk till att ens tränade sportproffs kan reagera i tid på sådana “snabba” annonser.

Animation_Game_6 (2)
Bildkälla: Google

Google kommer också att ignorera feltryck som dyker upp i samband med att användare missar sajtinnehåll och råkar trycka på kanten utav en annons. Istället måste man trycka i mitten av exempelvis en banner för att den ska laddas – något som ger “dramatiskt” bättre resultat för användarvänligheten och annonseffektiviteten.