Slack – meddelandetjänstens explosiva framgång

För bara något år sedan var det knappt någon som kände till dem – men Slack, som växt med 3, 5 gånger på bara ett år, kan mycket väl bli vardagsmat på arbetsplatserna rätt snart. Att chatta på jobbet har sällan varit så lönande och framgångsrikt.

Mellan April 2015 till April detta år så har antalet “slackande” användare gått från 750 000 dagliga och 200 000 betalande användare till 2,7 respektive 800 000.

Läs mer: Slack är just nu den heta appen

Alla dessa miljoner användare spenderar timtal med programmet – tio timmar i veckan, runt 140 minuter per arbetsdag. Inte illa.

Slack varvar inte ner bara för det – förutom starka nyrekryteringar så har man även säkrat stora investeringar, och nya funktioner som röst och video är på god väg (något vi skrivit om här på Dagensanalys). Likt andra meddelandeappar, såsom Facebooks Messenger, så försöker man bli mer än bara en meddelandetjänst. Tanken verkar vara att bli till en portal för allehanda appar.

Det finns utmaningar för mjukvaran, även om det för närvarande inte tycks komma från konkurrenterna. En del av det går ut på att försöka undvika alla GIFs och dekaler som är så poppis i andra meddelandetjänster – detta är trots allt ett arbetsverktyg.

Men det verkar inte vara mycket som står i vägen för Slacks framgång på arbetsplatserna. Kommer man snart att ersätta tusentals långsamma mejl med en snabbare och mer allomfattande tjänst?