Skrämmande lågt förtroende för influencers

Majoriteten av alla internetanvändare har mycket litet förtroende till innehåll som delas i sociala medier, speciellt när det kommer ifrån influencers.

Det är medieföretaget UM som i sin årliga studie har undersökt vilket förtroendet globala internetanvändare har för sociala medier. De har tillfrågat mer än 56.000 användare i 81 olika länder.

Det framkommer bland annat att endast 8 procent tror på information som delas i sociala medier som Facebook och Instagram. Och när informationen kommer från influencers är det endast 4 procent som litar på den.

Studien visar också att myndigheter har större förtroende än de flesta kändisar/influencers/bloggare. 12 procent av de globala användarna ansåg att informationen de delade var “mostly truthful”.

När användarna blev tillfrågade vilken plattform de föredrar kom Netflix på första plats (28 procent), följt av Youtube (27 procent) och Spotify (27 procent). Facebook, Twitter, Instagram och Snapchat hamnade allihopa utanför topp fem.