Välkommen till Dagens Analys!

Så här blir du framgångsrik i marknadsföring via mobilen, tre heta tips hur du lyckas

OK. Jag känner att jag börjar bli tjatig om mobilens intrång i alla människors vardag, men många marknadsförare utgår fortfarande från desktop eller TV när de skall marknadsföra eller sälja. Det finns hur mycket statistik som helst som påvisar den mobila revolutionen som redan har skett hos användarna, men som inte alla marknadsförare har tagit till sig fullt ut.

Analytiker beräknar att beräknar att inom två år kommer 80 procent av Facebooks intäkter från mobilen. YouTube användandet via mobilen står redan för nästan hälften av deras trafik och det mobila användandet av YouTube kommer troligtvis snart passera desktop. Jag tror att ni fattar poängen, allt rör sig mot mobilen före desktop.

Frågan är hur marknadsförare tänker när de skall lägga upp reklamkampanjer. Kör man TV först som man kompletterar med desktop, print och mobil? Eller tänker man mobil som man kompletterar med desktop TV och print?

Säljorganisationer som skall köra digital marknadsföring, bör fundera om allt är responsivt och anpassat för mobilen då 50 procent av användarna troligtvis kommer att öppna och agera på kampanjerna via en smartphone. Har man optimerat hela kedjan från utskick till webblänk och den typ av information som skall fyllas i fungerar att genomföra via en mobiltelefon. Om man sitter vid en dator och skapar kampanjer, eller för den delen marknadsundersökningar, kollar man då att hela flödet fungerar från ax till limpa via en mobil, eller testar man bara flödet via en PC?

Jag kan ibland undra när jag försöker fylla i saker via mobilen och inte alltid kommer vidare för att man skall ladda upp något dokument (som jag givetvis inte har i mobilen), eller att fönstret i vissa delar av kedjan bara är anpassade för desktop och det är nästintill omöjligt att fylla i uppgifterna med telefonen.

Här kommer några tankar hur vi på Dagensanalys.se tänker

Tre heta tips för att bli framgångsrik på mobilen

1. Tänk alltid mobilen först. Anpassa allt till dina kunders, eller prospekts, mobila upplevelser. Vad är de ute efter, varför besöker de din hemsida eller öppnar de ditt mail? Hur snabbt vill de utföra sin uppgift? Man är ofta mycket otåligare när man surfar in via mobilen än via en dator. Se till att allt är mobil anpassat innan ni lanserar nya tjänster.

2. Designa allt för ett mobilt användande. Anpassa dina texter, bilder, länkar och formulär så att de går att läsa och genomföra via en smartphone, sitt inte bara framför din desktop och designa. Kolla av bild och text copy via mobilen hela tiden under arbetet så att de fungerar både via desktop och mobil.

3. Se till att skapa en spännande mobilupplevelse. Som med din desktop-upplevelse måste din mobila upplevelse vara tilltalande och inbjudande när man går in via mobilen. Detta är svårt då en dator har en stor skärm som man kan jobba med bilder och texter på ett spännande sätt. En smartphone har dock en klart mindre display och tiden som man är inne på mobilen jämfört med desktop är fortfarande mycket kortare, kan var ca halva tiden. Därför måste man anpassa bilder och text för ett mindre format och för att användarna spenderar mindre tid på mobilen.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.