Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Ett pågående skifte till online är ett faktum bekräftar SVT

Att online tar över allt mer som kanal är givet. Nu går till och med SVT ut med att allt flera tittare väljer deras onlinekanaler över det linjära utbudet.

”Det är också historiska tider för alla som arbetar med tv. Vi befinner oss mitt i skiftet där användandet av SVT online ökar i snabb takt. De allra flesta svenskar tittar på den skärm som passar dem bäst för stunden: tv:n, mobilen eller surfplattan. Men en kraftigt växande grupp, snart 1,5 miljoner svenskar, tittar på SVT enbart online under en vecka och slår då aldrig på traditionell tv,” skriver Hanna Stjärne från SVT i sin rapport över tittandet.

Trots att tittarna är numera online och trots att SVT tappar två miljoner i intäkter jämfört med förra året så slår man sig fast som en viktig kanal.

”Två stora trender skär genom i stort sett hela det svenska samhället och i synnerhet mediesektorn: digitalisering och internationalisering. Två trender som har gett oss fantastiska tjänster. Men 2017 har också präglats av en växande diskussion om desinformation och påverkanskampanjer, där SVT:s uppdrag att stå för oberoende och kvalitetsmedveten journalistik – inte minst digitalt – är viktigare än någonsin”, skriver Hanna Stjärne.

Här kan du läsa hela rapporten från SVT.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.