Plejmo heter Headwebs och Film2homes nya tjänst för digital film. Strategin är att ha rörliga priser och ett stort utbud av både gammal och ny film. Strategin ska locka bort användarna från pirattjänster som ThePiratebay, Swefilmer och Popcorn Time.
Ett stort problem som alla lagliga filmtjänster har är att det kostar pengar och i utbudet har de bara gamla filmer. Som alla andra som vill hyra ut eller sälja film på nätet bromsas Plejmo av biofönstret. Det vill säga de fyra månader som biograferna har ensamrätt på att visa nya filmer. Biofönstret är döden för filmtjänster som försöker konkurrera med piraterna som ofta har filmerna ute på nätet innan de ens finns på bioduken. Det betyder att filmer som funnits ute på nätet i 6 månader kan dyka upp hos Plejmo. Vem bryr sig om att kolla på en film som är 6 månader gammal?
Läs också: Unik rapport: Svenskarnas digitala TV-vanor 2015
Så länge branschen inte förstår att de har ett gemensamt problem kommer de lagliga filmtjänsterna aldrig att slå ut piraterna. Att konsumenterna är villiga att betala för en filmtjänst har Netflix redan bevisat. Men är konsumenterna redo att lägga pirathatten på hyllan? Vi tror inte det eftersom flera undersökningar visar något annat.
Det som Netflix och Amazon har fattat, och svenska tjänster inte har budget för att göra, är att skapa eget innehåll. Med det egna innehåller kan man locka bort konsumenterna från piratsajterna, en stund.
Läs också: Reach50 visar hur svensken surfar på nätet
Så tjänster som Plejmo, Filmo, Filmia eller andra häftiga ordlekar på ordet “play” eller “film” kommer aldrig kunna döda piratsajterna, eller på allvar kunna konkurrera med filmtjänster som har ett eget utbud. Varför? Med ett föråldrat icke-exklusivt utbud, en kostnad per månad/enhet och med me-too funktioner känns det inte helt slagkraftigt.
Fast, Plejmo kanske inte behöver vara tjänsten som lockar bort piratanvändarna. Det kanske räcker med att locka de som inte är helt bekväma med internets små mörka hörn. De som är lite rädda för att de på allvar tror att man kan åka fast när man laddar ned piratinnehåll och få miljontals kronor i böter och hamn i fängelse, som de där killarna gjorde. Det kanske räcker med att locka våra vanliga användare som inte orkar ladda ned torrent-trackers och se på cam-versioner av preview-filmer.
Plejmo har en chans att ta sin marknadsandel genom att helt enkelt vara den där videobutiken på hörnet med lite äldre filmer som Chuck Norris och The Lost World: Jurassic Park. Det finns nog plats för en till tjänst i skuggan av Netflix, och det kanske räcker för Plejmo.