Det pågår stora investeringar från Kina i analytics. Senast är en investering från Alibaba i analysföretaget SenseTime på hela 5 miljarder kronor.
SenseTime utvecklar analys för ansiktsigenkänning, big data och AI. Deras mål är att bli vassast inom video analytics och bildigenkänning.
Förra året fick SenseTime in 3,4 miljarder kronor så totalt, med Alibabas investering, är de nu uppe i 8,4 miljarder. Tänk vad man kunde utveckla inom analys med de pengarna.
SenseTime tänker använda den senaste investeringen för att ta sitt företag utanför den kinesiska muren. Tanken är att leta upp partners så om ni känner er sugna på att jobba med SenseTime är det dags att maila deras Li Xu som är deras VD.
“We are especially impressed by the firm’s R&D capabilities in deep learning and visual computing. Our business at Alibaba is already seeing tangible benefits from our investments in AI, and we are committed to further investment. Our strategic partnership with SenseTime will spark more innovation and create value for society,” kommenterade Joe Tsai från Alibaba.