Betala-för-att-läsa-tjänsten Blendle har över 1 miljon användare som betalar några öre för varje artikel de läser på nätet. Fördelen är att slippa reklam och låsta artiklar.
Blendle har vuxit med 300 procent senaste året och lanserat i både Holland, Tyskland och USA. Enligt dem själv har användarna läst över 20 miljoner artiklar och det bara ökar i rask takt.
För att komma in på deras beta-tjänst får du stå i kö. Redan idag är det fler än 20.000 personer som väntar på sin inbjudan.
Blendle aggregerar nyheter från flera ledande publicister. Artiklarna väljs ut av både robotar och av deras personal. I varje flöde har du en ratio om 12 robotartiklar och 3 utvalda av redaktionen. Hur denna ratio håller lär nog tiden utvisa.
“For the Blendle Premium Feed we combine learnings we’ve collected from past behavior and predict how much you’ll like an article based on your preferences (that you tell us), based on what you’ve read before, and based on predictions we make. We make those predictions by analyzing each new story (story type, complexity, feel). Over the past few months editors have been training our algorithms to categorize stories better,” förklarar Blendle.
Flera har försökt att skaka om branschen och ta betalt för journalismen utan att ha lyckats. Kanske Blendle blir den första tjänsten att bryta igenom och tilltala läsarnas önskan om en annonsfri värld utan krusiduller, i utbyte mot några ören per artikel.