Hela 70 procent av tillfrågade varumärken säger att deras marknadsavdelningar inte är helt insatta i vad GDPR kommer att innebära.
Webinar om GDPR
Om du känner igen dig i ovan så har du tur för vi på Dagenanalys.se arrangerar ett webinar om GDPR den 23 oktober tillsammans med SMIF. Du kan anmäla dig till det här.
Eftersom detta webinar är sponsrat är det helt gratis för dig att delta. Vänta inte med att anmäla dig för vi har begränsat antalet deltagare.
Bakom undersökningen finner vi organisationen World Federation of Advertisers som jobbar för att annonsörer, marknadsförare och intressenter ska bli informerade om GDPR.
Endast 65 procent av de tillfrågade i studien tror att de kommer att vara godkända enligt GDPR innan den träder i kraft. 41 procent anger att de redan har en process igång för att åstadkomma detta.
Trots att företag kan få böter som om 4 procent av deras globala omsättning säger 40 procent i studien att de har det svårt att få tillräcklig med attention på det här internt.
“It is a concern that only nine months away from implementation many marketers are not prepared. The risks of not being ready for GDPR are huge both financially and in terms of consumer reputation,” förklarar Jacqui Stephenson från WFA.