Interactive Advertising Bureau – IAB – har just kommit ut med nybörjarhandbok för annonsörer och webbsidor som har tröttnat på alla reklamblockerare. Frågan är – har man överhuvudtaget tagit intryck av kritiken mot frustrerande annonser?
Sex av de sju sätten att bekämpa reklamblockerare (på engelska kända som adblockers) är mer att betrakta som förslag och rekommendationer. Den första punkten stöds dock av många handelsorganisationer och får väl ses som det officiella “vapnet”.
Läs mer: Infografen som summerar synen på reklamblockerare
1 Lite kodande och lite vädjande
IAB lanserar för närvarande ett skript som som ska identifiera om användare har reklamblockerare installerade. Denna lilla bit av kod gör också att utgivare kan ha koll på hur stor del av trafiken som består av folk med reklamblockerare. Man kan, med hjälp av detta skript, också få fram en banner eller pop-up med ett meddelande till dessa besökare – en vädjan om vikten av reklam för utgivarna, och kanske ett förslag på reklamfria betallösningar istället.
2 Blockera blockeraren
Enkelt uttryckt – så länge besökaren har reklamblockeringstillägget aktivt så får denne inte läsa något på sidan. Detta tillämpas redan av flera stora tidningar, som Forbes eller New York Times.
IAB konstaterar att detta förvisso riskerar stöta bort användarna, i synnerhet under en första övergångsperiod. Å andra sidan kommer läsarna att “förstå poängen” och faktum är att många av de utgivare som använt denna metod rapporterar att många av besökarna slagit av reklamblockerarna. Forbes uppgav exempelvis siffran 42.3 procent, vilket på sätt och vis ändå får ses som en framgång.
3 Betala reklamblockerarna
Ett förslag som bland annat Adblock Plus använder sig av är att låta utgivare betala dem för att deras reklam ska få synas även för de som har programmet installerat. IAB rekommenderar inte denna metod som man menar bara ger mer pengar till själva det fenomen man vill bekämpa. Vinsterna från dennta taktik är kortsiktiga, menar IAB.
4 Prenumerationslösningar
Utgivare som inte vill ta till lika drastiska medel som ovan kan ha olika nivåer av prenumerationstjänster som låter läsare med reklamblockerare läsa färre artiklar än de med. Slå av adblockern för tio gratis reportage i månaden, eller få bara tre artiklar i månaden om banners verkligen stör dig, exempelvis.
5 Betala utgivaren
Vissa sidor kan erbjuda en användare en annonsfri upplevelse för en liten summa. En annan metod – som kanske känns igen från Wikipedia – är att be om donationer.
IAB varnar emmelertid att även om metoden skapar en lojal skara betalande läsare över länge sikt, så riskerar man mindre inkomster. I synnerhet donationer minskar antalet betalande besökare, något som kan ha tydlig påverkan på intäkterna.
6 Betala läsarna
Man kan även få läsare att frivilligt interagera med annonsinnehåll, såsom sponsrad data eller betalfunktioner i mobilspel.
Risken med denna metod menar man på kan vara att många läsare är skeptiska till att ge ifrån sig sin personliga data. Det finns även risk för bedrägerier från illasinnade kriminella hackers.
7 Gör om annonserna
IAB kallar det för “ad reinsertion”. Man kan alltid koda om annonserna och på så sätt komma runt reklamblockeringsprogrammen. Utgivare kan experimentera med nya former av annonsformat, som inte blockeras av adblockers.
Här menar på att utgivarna i så fall måste erkänna reklamblockernarnas existens, och dessutom riskerar att skapa nya irritationsmoment för konsumenterna – som i sin tur kommer använda sig av nya lösningar för att blockera annonserna.
Frågan är alltså som detta är rätt metoder. Det tycks som om en hård kamp förs främst mot de som blockerar, istället för att kanske överväga nya annonsformat som inte uppfattas som störande av användarna. Är konfrontation alltid bästa lösningen?
Rapporten “IAB Tech Lab Publisher Ad Blocking Primer” finns att läsa för den som vill här.