Siste april i Lund – möjlighet till marknadsföring?

Idag är det siste april i Lund och det är den enda dagen på året då över 20 000 personer samlas på en yta i Stadsparken där man näst intill sitter på varandra. Det grillas, förtärs både mat och dryck, spelas hög musik och dansas. Vissa kallar det folkfest, andra kallar det fylleslag. Jag var en gång en del av detta firande men inträdet i vuxenvärlden har gjort att det inte längre känns lika spännande.

Istället för fest tänker jag istället strategiskt och vilka möjligheter det finns till marknadsföring. Målgruppen är studenter, alla är samlade på ett ställe, marknadsföringen skulle inte kosta dig något samt att effekten faktiskt hade kunnat bli riktigt bra.

Tänk vad en annons som exponeras till över 20 000 personer skulle kosta i en tidning eller på en digital skärm. Här kan det kosta företaget ett litet plakat eller lite giveaways, lite personalkostnader men inget mer. Gör företag detta? Inte vad jag sett. Kanske är man rädd att en kampanj går i glömska i alkoholens dimma, eller att varumärket exponeras i fel sammanhang. Men samtidigt, vem kan tacka nej till den här exponeringen? Alla är glada och livet leker idag, så varför inte låta den här glädjen kopplas till varumärket?

Ja, inte vet jag. Jag har aldrig tänkt tanken innan. Men som marknadsförare kan ju ändå den här artikeln väcka en liten tanke om att tänka utanför boxen. Kanske inte idag, inte i Lund och inte under dessa former. Men kanske att du tänker ”aha” och någon dag spinner det vidare till något riktigt bra.

Trevlig Valborg!