Sillen ska handlas i vanlig butik, så det så

Midsommar är den mest traditionsrika av svenska högtider. Vänner och familjer samlas för att äta sill och färskpotatis, dricka snaps och sjunga sånger runt midsommarstången. Och traditionerna sträcker sig även över shoppingbeteendet, visar ny statistik från Criteo.

De senaste åren har svenskarna handlat alltmer på nätet. Inte minst när det gäller mat. Ny statistik från Svensk Digital Handel visar att den digitala matförsäljningen gick upp med hela 40 procent förra året, och att man förväntar en omsättningsökning på 1,6 miljarder under 2016. Vanligtvis märks en topp i den digitala försäljningen kring de stora högtiderna som påsken, halloween och julen – men när det gäller midsommar verkar svenskarna föredra att göra sina inköp i den fysiska butiken.

– Veckan innan midsommar ser vi ingen ökning alls i nätshoppingen. Om något visar datan faktiskt en liten nedgång veckan som leder fram till midsommarafton. Det är tydligt att svenskarna föredrar att klämma och känna på jordgubbarna och färskpotatisen när de handlar inför midsommarhelgen, kommenterar Criteo.

Criteo analyserar data från miljontals transaktioner dagligen och har studerat statistiken kring svenskarnas näthandel veckorna inför och efter midsommar 2015 (Midsommarafton var den 19:e juni 2015).